miercuri, 22 septembrie 2010

Triunghiul fraudei


Pentru a preveni efectiv fraudele trebuie să stabilim mai întîi de toate ce îi motivează pe oameni să comită fraude. În acest context, cercetătorul în domeniul fraudelor Dr. Donald R. Cressey a elaborat conceptual de triunghi al fraudei.
Conform acestui concept, există trei elemente care stau la baza comiterii fraudelor:
opportunity – oportunitate
rationalization – justificare
financial pressure – presiune financiară
Oportunitatea se referă la situaţiile şi circumstanţele care favorizează comiterea fraudelor. Spre exemplu, angajatul care are acces necontrolat la bunurile întreprinderii are oportunitatea să sustragă aceste bunuri.
Oportunitatea este elementul care poate fi influenţat şi controlat cel mai eficient. O acţiune importantă pentru a reduce manifestările criminale constă în evaluarea oportunităţilor de comitere a fraudelor şi reacţionarea corespunzătoare. Reacţionarea la riscurile de fraudă include utilizarea şi dezvoltarea controlului intern în scopul reducerii şi înlăturării oportunităţilor de comitere a fraudelor.
Mai mult ca atât, legislaţia României obligă atât autorităţile publice cât şi întreprinderile să înlăturare oportunităţile nominalizate. Astfel, art.2 al. (1) din Legea nr.333/2003 prevede ca „companiile şi societăţile naţionale, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, societăţile comerciale, indiferent de natura capitalului social, precum şi alte organizaţii care deţin bunuri ori valori cu orice titlu, denumite în prezenta lege unităţi, sunt obligate să asigure paza acestora”.
De asemenea, în conformitate cu articolul 53b alineatul (2) din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene, statele membre sunt responsabile pentru prevenirea şi soluţionarea neregulilor şi fraudei în domeniile gestionate în mod repartizat. Conform regimului juridic al gestiunii repartizate, în scopul protejării intereselor financiare ale Comunităţii, statele membre sunt, în principal, responsabile pentru stabilirea sistemelor de gestionare şi control care respectă cerinţele dreptului comunitar, precum şi pentru verificarea funcţionării eficiente a sistemelor, prin auditurile efectuate de organe desemnate în vederea prevenirii, detectării şi corectării neregulilor sau fraudei .
Justificarea se referă la necesitatea oamenilor să-şi justifice acţiunile frauduloase în propria minte. O persoană poate formula o justificare prin explicarea rezonabilă a actelor sale, de exemplu „este corect să procedez astfel – merit aceşti bani” sau „au o datorie faţă de mine”, „iau banii doar cu împrumut – îi voi restitui”. În aşa mod ei încearcă să accepte psihologic propriile acţiuni şi să transfere vina pe alte persoane sau circumstanţe.
Justificarea de obicei nu este cunoscută altor persoane şi din aceste considerente este dificil să fie detectată. Concomitent, oamenii cu un nivel redus de integritate morală nu prea simt  necesitatea să-şi justifice comportamentul.
Presiunea financiară sau stimulentul ajută să stabilim de ce şi când se comite frauda. Frauda are loc atunci când presiunea depăşeşte şi în cele din urmă înfrânge onestitatea oamenilor. În aşa mod  presiunea sau stimulentul devin o motivaţie a actului fraudulos. Deseori presiunea şi stimulentul comiterii fraudei se asociază cu:
-          probleme legate de stilul de viaţă (trăieşte nu după mijloacele de care dispune);
-          datorii personale (jocurile de noroc, dependenţa de droguri sau alcool etc.);
-          rezultatul afacerilor (rezultate operaţionale insuficiente, dorinţa de a evita falimentul, satisfacerea cerinţelor creditorilor).
Dacă compania poate stabili când şi unde au loc asemenea presiuni/stimulente, ea poate utiliza această informaţie în activitatea de prevenire şi detectare a fraudelor şi să întreprindă măsuri de diminuare a acestor presiuni în sensul reducerii riscului de comitere a fraudelor.
Un program eficient de prevenire a fraudelor poate să sporească presiunea şi stimulentul ca angajaţii să manifeste un comportament onest, deoarece compania evidenţiază preocuparea de a  detecta şi a întreprinde măsuri adecvate împotriva fraudelor.
 Deasemenea, acest program trebuie să fie orientat asupra tuturor laturilor triunghilui fraudei, iar cheia prevenirii fraudelor constă în spargerea acestui triunghi.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu